Sunday, August 1, 2010

DOA PERJALANAN

Melancong merupakan satu aktivi yang amat menyeronokkan tatkala tiba musim  cuti persekolahan, namun sebagai umat Islam kita hendaklah sentiasa mengikut apa yang diajarkan dalam ajaran suci Islam, bagi memperoleh satu perjalanan yang sentiasa dirahmati dan diredai oleh Allah SWT .Antara amalan yang boleh kita lakukan ialah membaca doa sebelum memulakan perjalanan.Di bawah ini,saya ada selitkan satu doa untuk kita pelajari dan amalkan...InsyaAllah.



DOA PERJALANAN

Dengan Nama Allah (semoga) menyertai perjalanan dan selamatnya kendaraan ini. Sungguh, Tuhanku, benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Pengasih. (Dari Alqur'an Surah Hud 11 : 41)





Artinya :


Dengan memohon pertolongan Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar. Maha Suci Allah yang menganugerahi kami kemampuan memanfaatkan (kendaraan) ini, sedang kami sendiri (tanpa pertolonganNya) tidak mampu menguasainya. Sesungguhnya hanya kepada Tuhan kita, kita pasti akan kembali. Ya Allah, kami bermohon kepada-Mu, anugerahilah kami dalam perjalanan ini, kebajikan dan ketaqwaan, serta usaha yang Engkau ridhai Ya Allah, mudahkanlah perjalanan ini bagi kami dan perpendeklah jaraknya. Ya Allah, Engkaulah teman dalam perjalanan, dan Engkau pula Pelindung bagi keluarga. Ya Allah, aku berlindung pada-Mu dari kesulitan perjalanan, kesuraman pandangan, serta bencana menyangkut harta dan keluarga.

(Dari Doa Nabi Muhammad SAW)