Tuesday, July 6, 2010

INDAHNYA PANTAI BATU BURUK

Pantai Batu Buruk sememangnya 'buruk’ pada namanya.Namun, ia merupakan lokasi rekreasi yang cukup popular di negeri Terengganu dan paling ramai dikunjungi pengunjung sama ada dalam mahupun luar negara pada setiap tahun .Keindahan lautnya yang membiru dan pantainya yang memutih sungguh mempesona mata yang memandang. Hembusan angin yang sesekali menyapa membuaikan perasaan dek kesegarannya.


>>Ramai pengunjung Hadir tatkala di hujung minggu


Setiap petang, pantai ini dipenuhi dengan ramai pengunjung yang mengambil peluang untuk menghirup udara segar dan tidak kurang juga yang membawa anak-anak untuk bermain layang-layang.Layang-layang dan wau dijual di gerai berhampiran.Menurut orang tempatan suasana di siniakan lebih meriah lagi bila tibanya musim wau.Ini turut memberi pulangan lumayan kepada pembuat wau tempatan menjual hasil kerja mereka.


>>Layang-layang


Di sini juga terdapat banyak gerai makan yang menyediakan pelbagai jenis hidangan termasuklah hidangan tradisional Terengganu. Nasi dagang antara hidangan yang menjadi pilihan utama pengunjung.Keaslian nasi dagang di sini memang berbeza daripada di negeri-negeri lain dan satu hidangan yang patut anda cuba jika berkunjung ke pulau ini.Selain itu, anda juga boleh menikmati ais krim,jagung bakar, makanan laut bercelup tepung, keropok lekor dan banyak lagi.


>>Jagung Bakar


Selain itu, pada setiap hari Jumaat bermula jam 3.00 petang, terdapat pasar malam yang menjual pelbagai jenis barangan termasuklah juadah istimewa masyarakat Terengganu. Jangan lupa dapatkan keropok lekor dan ketupat sotong di sini.Harga yang ditawarkan di pasar malam ini amatlah berpatutan, memang jauh lebih murah berbanding dengan pasar malam di kota-kota besar.


>>Pasar Malam Jumaat


Pantai yang indah turut mempunyai beberapa lokasi penginapan untuk anda yang ingin bermalam di sini. Primula Beach Resort merupakan satu-satunya hotel bertaraf empat bintang yang ada di sini. Manakala, Batu Burok Beach Resort merupakan resort yang sesuai untuk semua golongan. Jika inginkan penginapan bajet, anda boleh bermalam di Batu Burok Chalet yang menawarkan harga serendah RM40 semalam.


>>Pantai Batu Buruk


Pantai Batu Buruk merupakan destinasi pilihan yang mesti dikunjungi jika bertandang ke negeri Terengganu.Pengalaman bermain layang-layang atau wau pasti akan menjadi satu kenangan yang sangat berharga dan tidak dapat dilupakan.Oleh itu, 'jom' kita ke sana!!!