Sunday, September 26, 2010

TELUSURI AKTIVITI KAYAK

Kayak merupakan salah satu sukan atau aktiviti riadah yang cukup menarik.Sukan ini dikatakan dicipta oleh penduduk asal kawasan Artik di Amerika Utara dan Greenland biasanya dikenali sebagai Inuit atau Eskimo. Perkataan "kayak" asalnya bererti "bot manusia lelaki". Pembinaan asalnya merupakan rangka kayu diselitupi dengan kulit haiwan seperti kulit anjing laut. Kayak asal ini digunakan untuk memburu dilautan lepas Lautan Artik.


>Kayak di sungai Kuala Terengganu

Kayak biasanya dikemudikan dengan menggunakan pendayung dua belah. Pengguna kayak atau pendayung duduk dalam kayak dengak kaki mereka kehadapan. Bahagian atas kayak ditutup dengan geladak. Pengayuh duduk dalam lubang di kokpit yang boleh ditutup dengan skirt limpahan (atau spraydeck). Ini menjadikan bahawa, sekiranya kayak terbalik, kayak tidak akan dipenuhi air, dan pendayung boleh menegakkan kayak kembali tanpa dipenuhi air. Pergerakan ini dikenali sebagai gulingan Eskimo Eskimo Roll.

Di Terengganu, antara lokasi yang menjadi pilihan penggemar sukan ini adalah di Kuala Ibai ke Pengkalan Setar iaitu dengan melalui Sungai Terengganu.Lokasi ini digemari adalah kerana sungainya yang bersih serta keindahan panoramanya yang menambat hati.Pada setiap tahun, lokasi ini akan dipenuhi pengunjung, samaada dalam mahupun luar negeri.


FOTO

 >Sesi pengenalan kepada kayak

> Berkumpul sebelum memulakan aktiviti

 >Kayak bermula

>Menyelusuri sungai Kuala Terengganu


Untuk bermain kayak kecekalan mental dan fizikal amatlah diperlukan.Bagi mereka yang masih belum berpengalaman dalam sukan ini,pasti mereka akan berasa takut,tambahan pula sukan ini memerlukan keseimbangan yang baik untuk mengawal kayak mereka.Jika tersalah kendalian pasti kayak akan terbalik.Namun, kebanyakan pemain kayak berkata pada peringkat permulaan memang kita akan berasa takut tapi jika kita sudah biasa pasti kita akan nak bermain lagi dan lagi sukan ini.Inilah keseronokkannya yang hanya dapat kita rasai oleh pemainnya.Oleh itu apa lagi Jom ramai-ramai kita ke sana....Bye3.