Friday, September 24, 2010

KESEDAPAN KUIH PAUH DILAYANG

Kali nie saya nak memperkenalkan kepada anda tentang sejenis lagi kuih tradisional yang amat popular di Terengganu.Kuih ini dikenali dengan nama, 'Kuih pauh dilayang'.Ia dibentuk menjadi kepingan rata tiga atau empat persegi, sebelum dibentuk seperti kelopak bunga, menurut cita rasa pembuatnya.Bentuknya yang unik membuatkan kita tak sabar-sabar untuk memakannya.

Kuih pauh dilayang agak cerewet membuatnya, dengan itu biasanya ia tidak buat dan dijual dengan meluas seperti kuih-kuih lain. Ia lebih kepada kuih istimewa bagi majlis istimewa seperti bagi merai majlis perkahwinan.Selain itu,ia juga merupakan sejenis kuih yang sesuai dimakan ketika sarapan atau bersama minum petang.



RESEPI


BAHAN-2
  1. 15 biji telur
  2. 600 gm gula
  3. 4 camca tepung gandum 3 helai daun pandan
  4. 4 cawan air

    CARA MASAK

    >>Putar telur hingga kembang dan ringan. Masukkan tepung ke dalam telur dan gaul rata-rata. Setelah itu, kukus adunan dalam loyang empat persegi hingga masak.Masak gula, air dan daun pandan hingga mendidih dan pekat. Angkat dan sejukkan. Pauh yang telah masak tadi sejukkan. Kemudian dipotong nipis-nipis dan direndam di dalam air gula. Biarkan sampai kembang, barulah diangkat dan toskan sebelum dihidangkan....Slamt mencube.