Tuesday, May 25, 2010

SENI AGONG -ULEK MAYANG

Negeri Terengganu memang cukup terkenal dengan persembahan Ulek Mayang.Menurut pandangan sesetengah masyarakat, asal usul persembahan ini bermula apabila orang-orang Melayu Terengganu yg tinggal di kawasan persisiran pantai memuja Semangat yg dipanggil Semangat 7 Puteri.Dikatakan mereka menyembah Semangat tersebut dengan harapan agar hasil tangkapan laut sentiasa melimpah-ruah.



Selain daripada itu dikatakan juga tarian ini dimainkan bertujuan sebagai salah satu kaedah perubatan tradisional.Persembahan Ulek Mayang dimainkan dengan menggunakan mayang pinang. Mayang pinang ini dipercayai mempunyai semangat dan boleh memulihkan semangat pesakit. Ketika persembahan berlangsung pemain puteri akan diringi penari wanita diikuti lagu merdu ulik mayang yang menyeru semangat pesakit. Ulek Mayang yang menampilkan persembahan tujuh puteri yang mengubati seorang lelaki yang sakit akibat makhluk halus.


Nak lihat pause lagu kite dlu...He3...slmt berhibur.


Namun kini,Ulek Mayang hanya dipersembahkan sebagai tujuan hiburan semata-mata, selain untuk pengetahuan generasi muda tentang kesenian negeri Terengganu. Persembahan kesenian tarian Ulek Mayang ini masih lagi aktif di beberapa tempat di Terengganu iaitu di Kampung Pasir Panjang, Kuala Terengganu.

Nak tau lebih Jom kite same2 ke sana untuk menyaksikan sendiri keunikan persembahan ini....