Wednesday, September 8, 2010

TIPS KESELAMATAN DI HARI RAYA

Seronoknya....Tak sabarkan rasanya nak beraya.Puasa dan nak habis dah nie,bagi siapa-siapa yang beraya di kampung sudah tiba masanya mereka merancang perjalanan untuk pulang ke kampung.Untuk keselamatan kita bersama, pada kali ini saya akan menceritakan kepada anda beberapa  tips keselamatan meninggalkan rumah ketika pulang ke kampung berhari raya dan tips keselamatan di jalan raya.




TIPS KESELAMATAN MENINGGALKAN RUMAH




>> Sebelum meninggalkan rumah pastikan semua peralatan elektrik dicabut atau ditanggalkan terutamanya menggunakan kuasa elektrik yang besar seperti seterika kerana dikhuatiri berlaku ribut petir ketika hujan lebat yang akan menyebabkan berlakunya litar pintas.

>> Selain itu, bagi mereka yang membuat kuih jangan lupa matikan oven kerana dikhuatiri lupa untuk menutup gas memasak. Ini bagi mengelakkan haba yang terlalu panas menyebabkan berlakunya kebakaran.

>> Kita pastikan rumah kita diawasi apabila meninggalkan rumah contohnya kita memberitahu jiran kalau ada kebakaran mereka boleh memaklumkan kepada pihak bomba secepat mungkin.




TIPS KESELAMATAN JALAN RAYA



>> Kalau mengantuk pemandu-pemandu dinasihatkan untuk berhenti dan berehat sebentar.

>>Jangan memandu terlalu laju berhati-hati ketika memandu untuk elakkan kemalangan.

>>Pastikan kenderaan berada dalam keadaan baik bagi perjalanan jauh.

>>Kalau berlaku kemalangan yang mengakibatkan kecederaan, mangsa perlu cepat-cepat keluar daripada kenderaan.

>>Bila berlaku kemalangan kita perlu cabut kepala bateri untuk elak berlakunya litar pintas.



:-Bagi umat Islam sebelum memulakan perjalanan, lakukanlah dahulu solat sunat musafir  dan berdoa agar perjalanan anda lebih dirahmati oleh-Nya..