Thursday, September 23, 2010

SELAMI AKTIVITI SCUBA

Eh-Eh-Eh.Seronakkan jika dapat menyelam pada hari panas nie?Pasti ia akan membuatkan kita berasa nyaman ,segar, dan tenang , tambahan pula jika menyelam di dasar laut yang amat cantik permandangannya.Ooo...Nak tau Jom !!!


 WIKI 

SCUBA adalah ringkasan kepada Self Contained Underwater Breathing Apparatus (Peralatan Pernafasan Bawah Air Lengkap Diri).Selaman scuba adalah aktiviti bawah air yang dilakukan dengan menggunakan peralatan yang dipakai oleh penyelam, yang membekalkan bekalan udara dan dengan itu membenarkan penyelam kekal lama bawah air untuk tempoh masa yang lama.


PERALATAN SCUBA:
  
 
  • Aqua-Lung - sistem yang terdiri dari tangki atau silinder menyelam yang mengandungi gas pernafasan bertekanan tinggi yang bersambung dengan penyelia selaman (diving regulator) yang membekalkan penyelam dengan gas pada tekanan yang sesuai untuk pernafasan pada kedalaman penyelam. Jenis peralatan SKUBA ini dikenali sebagai 'litar terbuka' kerana gas hembusan dibebaskan pada persekitaran 

     

    • Pengitar nafas - membekalkan penyelam dengan gas pernafasan daripada silinder menyelam dan penyelia selaman tetapi mempunyai mekanisma lain yang mengitar semula gas hembusan dengan selamat. Jenis peralatan SCUBA ini dikenali sebagai 'litar tutup'. Penggunaan gas secara ekonomi membenarkan penyelam masa yang lebih panjang berbanding peralatan 'litar terbuka'. 

        Melihat sendiri kehidupan dasar laut


        Menerusi aktiviti scuba, peserta dapat merasai keseronokan dengan melakukan aktiviti itu dan berpeluang melihat sendiri kepelbagaian hidupan laut.Menariknya, kita juga dapat melihat sendiri terumbu karang yang menjadi habitat kepada lebih 55 spesies karangan laut dan lebih 100 spesies ikan yang masih wujud di perairan Terengganu.

        Terumbu karang


        Perairan pulau-pulau di Terengganu cukup terkenal dengan kepelbagaian biodiversiti sama ada terumbu karang keras dan lembut termasuk ´gorgonion´, akar bahar, batu karang hitam, ´staghorn´, ´hyroid´ dan terumbu karang hap.


        scuba div


         Pengalaman bersama kehidupan di dasar laut merupakan satu pengalaman yang cukup menarik dan berharga.Amat rugi sekiranya kita tidak dapat merasainya dan melihat sendiri keindahan dan panorama indah dasar laut tatkala kita berkunjung ke pulau-pulau.Aktiviti ini turut memberi peluang kepada kita untuk mendekati dan menghayati hidupan laut itu dengan lebih dekat terutama terumbu karang.Oleh itu tunggu apa lagi Jom kite diving.