Tuesday, September 21, 2010

SANUBARI BERSAMA BURUNG WALIT

Kepulauan yang berada dipersisiran pantai Negeri Terengganu sememangnya kaya dengan faunanya. Khususnya burung layang-layang laut yang lebih dikenali sebagai burung walit. Tanpa kita sedari, sebenarnya kesemua pulau-pulau di Dungun, Marang, Kuala Terengganu, Setiu dan Besut telah dikenalpasti dengan kehidupan fauna burung walit ini. Kedapatan burung walit ini tentunya mempunyai daya tarikan pelancong yang terdiri dari peminat-burung walit samada mereka yang bergiat dengan membudidaya walit secara artificial yang ingin mempelajari secara langsung habitat asli burung walit di gua-gua yang terdapat dikepulauan tersebut.


:Burung Walit


KENALI BURUNG WALIT

Burung Walit merupakan burung pemakan serangga yang bersifat aerial dan suka meluncur. Burung ini mempunyai kuku mencengkam yang kuat. Burung ini cekap berterbangan di udara ( areal ability ) dan saiz burung Walit adalah kecil. Ukuran panjangnya adalah 13sm dan yang terkecil 7.5sm. burung Walit berkelompok besar dan suka pada kawasan di mana ada banyak cerok-cerok bukit dan gua. Ia membiak di dalam gua atau premis yang berkeadaan seakan-akan gua. Sesetengah spesis ini menggunakan ekolokasi ( echolocation ) seumpama kelawar, untuk terbang ( navigate ) dalam gelap.


:Sarang burung Walit

Sarang burung Walit berharga dan diterokai sebab ianya mengandungi sedikit sahaja bulu atau bahan yang tidak boleh dimakan. Tuaian berjuta-juta ringgit dihasilkan setiap tahun di Malaysia daripada beberapa buah premis penternakan burung Walit.Di Terengganu, kerja-kerja pembinaan sangkar untuk 8 unit bagunan burung walet sedang rancak dijalankan.Ini merupakan antara usaha bagi menggiatkan lagi aktiviti berasaskan burung ini.


:Sekumpulan Walit beterbangan

Kewujudan burung walit di pulau-pulau negeri Terengganu memang memberi banyak manfaat samaada sebagai salah satu sumber pendapatan negara mahupun, sebagai mempopularkan negeri terengganu kepada peminat burung walit di seluruh dunia.Usaha memelihara habitat ini dan meningkatkan sumber ekonomi berasaskan burung walit merupakan usaha kite bersama. Oleh itu, Jom sama kite melibatkan diri untuk kepentingan bersama...Bye2.