Saturday, May 15, 2010

RESEPI - KUIH LOMPAT TIKAM

Pernahkah anda memakan kuih yang mampu membuatkan anda terlompat apabila memakannya.....?Pasti anda merasa mustahil bukan,manalah ada kuih yang mampu membuatkan kita terlompat di dunia nyata ini.Namun pada kali ini saya sendiri akan membuatkan anda terlompat apabila membaca artikel, pada kali ini...hehehe.




Sejenis kuih tradisional yang popular di Malaysia, terutama di Pantai Timur iaitu di Terengganu.Kuih ini dikenali sebagai "Kuih Lompat Tikam".Kalau anda bertanya kepada saya kenapa namanya kuih lompat tikam, sudah tentu saya ,,,,,,,tidak dapat menjawabnya.Tapi setelah mencuba sendiri keenakan kuih ini yang mampu membuatkan saya melompat, membuatkan saya berasa inilah sebabnya kenapa ia digelar kuih lompat tikam.


Kuih lompat tikam mempunyai dua lapisan, iaitu lapisan tepung yang biasanya bewarna hijau di bahagian bawah dan lapisan santan yang bewarna putih di bahagian atas. Bahagian ini dibuat tawar kerana ia dimakan bersama air nisan atau gula kabung.Kuih ini amatlah sesuai dimakan sebagai sarapan mahupun makan petang.




RESEPI:

Lapisan Bawah:
500ml air daun pandan
120gm tepung beras
20gm gula
1 camt air kapur
garam secukup rasa



Lapisan Atas:
300ml air
80gm tepung beras
30gm gula
1/2 camt air kapur
garam secukup rasa



Air Gula:
200g gula melaka
80g gula
200 air
2 helai daun pandan



Cara membuat:


1. Lapisan bawah: Satukan semua bahan dalam kuali, kacau di atas api yang perlahan sehingga keras dan pekat. Adunan tadi akan berwarna hijau.

2. Tuang adunan dalan loyang yang disapukan minyak dan tunggu sehingga ia sejuk.

3. Lapisan Atas : sama seperti lapisan bawah tadi.Apabila masa, tuangkan lapisan atas ke atas lapisan bawah yang berwarna hijau tadi dan sejukkan.

4. Air Gula : Satukan semua bahan ke dalam periuk dan masak air gula sehingga hancur dan pekat.

5. Potong kuih dan hidangkan dengan air gula melaka.



<.Selamat mencuba.>