Wednesday, July 28, 2010

NADI ILMU DI PPAT


Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu (PPAT) merupakan sebuah Badan Berkanun Negeri, ia telah ditubuhkan di bawah Enakmen Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu Bil.7 Tahun 1974 dan telah diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Terengganu pada 6 Julai 1974.
Tapak seluas 5.5 ekar di Padang hiliran telah diperuntukan untuk pembinaan perpustakaan Negeri Terengganu . Bangunan setinggi 5 tingkat ini yang menelan belanja RM33 juta telah siap sepenuhnya pada penghujung Jun 2001 manakala perasmian bangunan telah disempurnakan oleh DYMM Al Sultan Terengganu pada 22 Julai 2001 ( Ahad ), sempena sambutan ulangtahun keputeraan baginda yang ke 39.



Dalam usaha pihak (PPAT) menarik orang awam berkunjung ke perpustakan bermacam-macam aktiviti telah diadakan.Antaranya baru-baru ini Perbadanan perpustakaan Awam Terengganu (PPAT) telah menganjurkan program Keluarga membaca 1 Malaysia dengan kerjasama Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Dato' Razali Ismail yang telah diadakan telah diadakan di Ruang Legar, Perpustakaan Awam Negeri Terengganu.Program ini bertujuan bagi melahirkan rasa minat masyarakat Malaysia untuk membaca , selain untuk melahirkan masyarakat berpengetahuan tinggi dan berkelibar.




Visi

Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu menjadi peneraju penyebaran ilmu dan maklumat,
disamping menggerakkan Budaya Membaca dikalangan penduduk dan menjadi rujukan ke arah
memajukan minda rakyat Negeri Terengganu



Perpustakaan merupakan salah satu nadi penyebaran ilmu. Sebagai orang awam khasnya orang Terengganu , kite seharusnya menyahut visi (PPAT) iaitu dengan menggunakan Perpustakaan awam yang telah disediakan ini, dengan sebaik mungkin.Jadi jangan lepaskan peluang, hidupkan budaya membaca dalam diri kite...Yah!!!