Wednesday, May 19, 2010

BECA ENJIN HIBRID





Beca merupakan pengangkutan utama masyarakat sekitar tahun 1970-an untuk ke pasar atau bersiar-siar ke pekan kecil.Jika dulu penarik beca terpaksa berhempas pulas mengayuh beca mereka tak kira betapa beratnya penumpangnya.Namun kini di Kuala Terengganu, empat buah beca di sini telah melakar sejarah tersendiri apabila dilengkapi enjin hibrid, sekali gus menjadi perintis penggunaan sistem seumpama itu di negara ini.


Beca enjin hibrid ini adalah hasil kreativiti pereka autotronik terkenal, Zulkifli Haron.Beliau yang turut mendapat gelaran McGyver Malaysia ketika ditemui berkata, walaupun enjin hibrid sudah sebulan diguna pakai oleh empat buah beca itu namun ia merupakan yang pertama kali diperkenalkan di negara ini.




BECA HIBRID


Enjin yang menelan belanja RM5,000 setiap satu itu, berupaya membantu meringankan bebanan pengayuh beca di mana mereka hanya perlu berbelanja RM2 sehari untuk seliter patrol selain keistimewaan bergerak dengan kelajuan mencecah 10 kilometer sejam.


Beliau turut lega apabila enjin ciptaannya itu berjaya menarik perhatian kerajaan negeri Terengganu yang bersetuju menambah antara 10 hingga 15 buah beca lagi yang menggunakan enjin tersebut.


Abdullah yang lebih dikenali dengan Pok Loh yang juga merupakan salah seorang penarik beca ini berkata sejak dia menggunakan beca ini pendapatannya semakin meningkat sekitar RM40 sehari dan baginya, jumlah itu sudah cukup untuk menanggung keluarga.


Beca enjin hibrid memang mendatangkan banyak manfaat kepada panarik beca dan juga kepada industri pelancongan di Terengganu.Idea kreatif yang direka oleh Zulkifli ini perlulah dijadikan contoh kepada kita untuk memajukan diri hatta untuk negeri tercinta sekali.oleh itu ,JOMLAH KE TERENGGANU BAGI MERASAI PENGANGKUTAN YANG SANGAT UNIK DAN ISTIMEWA INI .........