Saturday, July 3, 2010

KEHANGATAN KOLAM LA HOT SPRING


Anda mungkin mempunyai cita-cita untuk ke negara matahari terbit iaitu Jepun, kerana di sana terdapat Gunung Fuji yang mempunyai banyak kolam air panas.Berendam di kolam air panas menjadi  satu aktiviti santai yang menarik dan amat popular di negera Jepun.Namun kini anda tidak perlu terbang sejauh itu, kerana "LA HOT SPRING" di Terengganu juga mampu menjanjikan kepuasan dan kehangatan kolam air panas kepada anda. 


Kolam air panas "LA HOT SPRING"

Kawasan air hangat ini terletak di pendalaman Hulu Besut kira-kira 28 km dari Bandar Jertih Terengganu. Pusat Pelancongan ini atau lebih dikenali dengan panggilan "LA HOT SPRING" telah dibuka kepada orang ramai sebagai tempat pelancongan pada tahun 1992 sempena perlancaran Ekspo Pembangunan dan Pekan Budaya Daerah Besut.

La Hot Spring merupakan tempat yang menjadi tumpuan samada dari kalangan pengunjung dalam dan luar negera. Ia terletak di Kg. La, Jerteh dan jarak dari bandar Jerteh lebih kurang 30km.Jika anda datang dari bandar Kuala Terengganu, anda boleh menghala ke Jerteh dan setibanya di papan tanda untuk ke La Hot Spring, teruskan perjalanan anda untuk sampai ke sini. Jaraknya dari bandar Terengganu lebih kurang 100km dan dari persimpangan untuk ke La Hot Spring lebih kurang 10km.Setibanya anda ke sini anda perlu membayar tol parking sebanyak RM2 sahaja.


 Ramai penyunjung mandi-mandi tatkala di hujung minggu


Kehangatan airnya


Pusat rekreasi ini sebenarnya sudah lama wujud dan dikunjungi oleh penduduk tempatan pada setiap hujung minggu dan cuti am untuk menikmati keindahan alam semulajadi.Mengikut cerita-cerita masyarakat setempat kawasan ini telah ditemui oleh Penghulu Ibrahim bin Haji Mat ketika memburu sejak zaman pemerintahan Inggeris lagi.Lokasinya yang terlalu terpencil di tengah-tengah hutan menyebabkan kawasan ini tidak dikunjungi oleh sesiapa pada ketika itu.Namun, hasil penerokaan tanah yang dijalankan oleh FELDA menyebabkan kolam air panas ini mula dikenali dan dikunjungi ramai.

Pengunjung bukan saja berpeluangberpeluang mandi-manda, namun turut dapat melihat keajaiban air hangat yang keluar menerusi lubang dari sebuah bukit dan terus mengalir ke dalam kolam yang disediakan.

Air hangat yang mengalir ini mengandungi kimia "SULFUR" atau belerang dengan kehangatannya mencapai 49 darjah celsius. Ianya berkhasiat untuk mengubati penyakit seperti gatal-gatal kulit, lumpuh,dan darah tinggi. Disini juga terdapat "Wadding pool" bekas air hangat ( thermos ). 


Air kolam ini dipercayai boleh menyembuhkan penyakit


La Hot Spring juga terkenal dengan cerita dongeng masyarakat melayu iaitu cerita Puteri Saadon.Kononnya kolam air panas ini dijaga oleh Puteri Saadon, dan ada ketikanya puteri akan datang untuk mandi di sini.Penduduk setempat juga mendakwa mereka pernah bertemu dengan puteri tersebut dan jika anda datang melawat ke sini anda di larang keras membuang sampah di merata-rata tempat kerana dikatakan ianya akan dimarahi oleh puteri yang menjaga tempat ini,kebenaran cerita ini tidak dapat di pastikan,kerana ini hanyalah cerita dari penduduk setempat sahaja.


LA HOT SPRING

Berendam di kolam air panas "LA HOT SPRING" menjadikan percutian di hujung minggu anda menjadi lebih bermakna.Selain dapat merehatkan minda dan bersantai bersama keluarga, percutian di sini juga mungkin dapat mengubati penyakit yang dihidapi khasiat daripada kandungan air kolam panas ini.Oleh itu tunggu apa lagi, jom kita berkunjung ke sana!!!