Friday, June 11, 2010

KEPELBAGAIAN KEHIDUPAN DI BUKIT TAKAL


Dengan keluasan kawasan 35 ekar,Taman Rekreasi dan Mini Zoo Kemaman di Bukit Takal, Terengganu adalah hasil gabungan taman buah-buahan, taman herba semula jadi, taman tumbuhan tropikal, taman orkid, taman bonsai dan habitat semula jadi kunang-kunang terbesar di Terengganu. Zoo ini juga merupakan zoo pertama di negeri Terengganu dan zoo terbesar di Pantai Timur,Semenanjung Malaysia.

Terletak kira-kira 14 kilometer dari Bandar Cukai, zoo ini menawarkan pelbagai tarikan dan pengalaman menyeronokkan pada hujung minggu.

Bukit Takal, Kemaman dipilih kerana kawasan ini sedia ada kebun buah-buahan tempatan seperti duku, manggis, sentul, mangga, tampoi dan tanaman kopi, yang akan menjadi tarikan tambahan kepada pengunjung.

Konsep terbuka Zoo Bukit Takal yang mengambil kira zoologi setiap binatang akan memberi keselesaan kepada pengunjung melihat binatang liar yang dipamerkan dalam keadaan semula jadi tetapi selamat.

Antara tarikan utama destinasi tersebut termasuklah taman tema air, jambatan gantung, akuarium, melihat kunang-kunang di Sungai Yak Yah dan pelbagai jenis burung.

Binatang-binatang lain yang turut dipamerkan termasuk beberapa spesis beruang, banteng, seladang, kijang, kambing gurun, orang utan, buaya dan beberapa spesis harimau serta kuang raya.

Tidak ketinggalan, pengalaman menunggang gajah dan menaiki trem mengelilingi kawasan zoo turut disediakan di sini.

Untuk kemudahan orang ramai yang tidak mempunyai kenderaan atau mempunyai bilangan ahli keluarga yang besar, dua buah bas disediakan di destinasi terpilih untuk membawa mereka ke zoo.Destinasi persinggahan bas tersebut termasuklah Stesen Bas Cukai, KCP Jalan Lebai Saras dan Awana Kijal.

GALERI

HARIMAU


ANAK GAJAH


ORANGUTAN


BURUNG NURI




PERJALANAN KE SANA

Peta perjalanan


Untuk ke sana, bagi mereka yang tinggal di Cukai mungkin tidak mempunyai sebarang masalah.

Bagi mereka dari luar, kalau dari utara [melalui jalan pantai - Jalan Persekutuan Laluan 3] boleh belok ke kanan [Laluan T6] di persimpangan lampu isyarat selepas pekan Titian Berayung, Kijal. Terdapat papantanda besar di tepi jalan. Terus dengan Laluan T6 melepasi Kg. Bukit Anak Dara dan Kampung Jong Berlabuh hingga ke persimpangan Laluan T13, belok kanan. Di Laluan T13, selepas ‘pekan’ Kg. Ibok terus ke Laluan T131.

Dari sini, anda tidak akan terlepas zoo tersebut yang terletak kira-kira 5km dari kawasan kelip-kelip Sungai Yak-Yah – satu lagi tempat menarik di Kemaman.

Kalau dari selatan, apabila memasuki bandar Cukai, anda akan belok ke kiri ke Jalan Air Putih [Laluan T8] di persimpangan “digital” [itu yang dipanggil oleh orang Kemamang - yang mempunyai jangkamasa digital lampu hijau/merah]. Kira-kira 2km terdapat persimpangan lampu isyarat ke kanan [Laluan T131] untuk ke Kg. Mak Chili dan Kg Ibok.


INFOMASI

 PENGUNJUNG BOLEH MELIHAT DARI JARAK DEKAT


Taman Rekreasi & Mini Zoo Kemaman dibuka setiap hari dari jam 10.00 pagi hingga 5.00 petang

Harga Tiket Di Kaunter Masuk Utama:

RM 5           (DEWASA)
RM 3           (KANAK-KANAK 5 - 13 THN)
RM 2           (KANAK-KANAK (UNIFORM SEKOLAH))
PERCUMA (KANAK-KANAK BWH 5 THN)


Harga Tiket Di Kaunter Gajah:

RM 20         (DEWASA)
RM 10         (KANAK-KANAK)


Harga Tiket Di Kaunter Kolam:

RM 5           (KANAK-KANAK 6 THN KE ATAS)
RM 3           (KANAK-KANAK 6 THN KE BWH)


Zoo Bukit Takal


Lawatan ke Zoo Bukit Takal menjamin satu pengalaman yang sangat berharga kepada pengunjung.Panorama taman serta kepelbagaian kehidupan haiwan serta tumbuhan di sini sudah pasti membuatkan pengunjung berasa ingin datang melawat lagi.Oleh itu, marilah kita sama-sama membawa keluarga berkunjung untuk merasai dan berkongsi kegembiraan dan kenangan bersama...Bye2.