Thursday, June 24, 2010

HUTAN LIPUR AIR TERJUN SEKAYU



Hutan Lipur Air Terjun Sekayu yang terletak di dalam daerah hulu terengganu, 16 kilometer dari pekan kuala berang dan 56 kilometer dari bandar kuala terengganu di Hutan Simpan Hulu Terengganu memang menjadi salah satu tarikan utama pelancong yang datang ke negeri Terengganu.Hutan lipur mempunyai keluasan lebih kurang 405 hektar dan merupakan lokasi yang kaya dengan hutan dipterokarp seperti meranti, damar hitam, keruing dan juga lain-lain. Spesies flora dan fauna yang masih terpelihara di sini pastinya akan menggamit kedatangan sesiapa sahaja ke sini.


 Air Terjun Sekayu

Antara keunikan utama hutan lipur ini ialah terdapatnya sebuah air terjun tiga peringkat yang cantik dan mempesonakan.Air sungainya yang jernih, dingin dan menyegarkan dikelilingi oleh keindahan alam semula jadi, sangat sesuai untuk tujuan beristirahat dan berekreasi.Pada hujung minggu dan cuti sekolah, pengunjung dapat menyaksikan ragam manusia berkelah dan mandi-manda di sepanjang kawasan sungai dan air terjun. 

 Suasana di hujung minggu

Di sini juga terdapat banyak infrastruktur dan kemudahan-kemudahan rekreasi yang telah disediakan seperti tempat penginapan, taman permainan kanak-kanak, pondok rehat, tempat berkhemah, jalan dalam hutan (jungle tracking) dan lain-lain lagi.Kawasan perkhemahan yang lengkap dengan tempat memasak, kawasan unggun api, bekalan air dan elektrik telah disediakan sebagai keperluan pengunjung. Sebuah denai hutan disediakan untuk pengunjung-pengunjung melihat kepelbagaian tumbuhan dan hidupan liar.

Aktiviti jalan dalam hutan


Antara kehidupan fauna di sini


PENGINAPAN

Tropical Resort @ Sekayu

Tropical Resort @ Sekayu merupakan salah satu destinasi penginapan yang amat sesuai bagi sesiapa yang inginkan kedamaian dan ketenangan. Bertemankan kicauan burung, bunyi-bunyian cengkerik, deruan aliran air terjun, suasana yang menggamit perasaan ini pastinya akan menjadi kenangan dan pengalaman yang sukar di lupakan oleh pengunjung. Kedudukannya bersebelahan dengan air terjun,tiada lagi kebingitan deruman enjin, kesesakan kota, Tropical Resort @ Sekayu pastinya menjanjikan suasana percutian dan penginapan yang amat diimpikan...