Wednesday, June 23, 2010

FESTIVAL GAMELAN SEDUNIA

Bersempena dengan Festival Gamelan Sedunia yang akan diadakan selama tiga hari bermula dari 23 Julai sehingga 26 Julai depan  di Dataran Syahbandar,Terengganu, telah mengingatkan saya untuk menceritakan kepada anda satu lagi alat muzik tradisi yang masih bergema sehingga kini.



Festival ini merupakan tahun kedua ia diadakan olah Kerajaan negeri Terengganu yang akan disertai oleh kumpulan gamelan dari dalam dan luar negara di Muzium Neger.Festival ini juga akan menjadi medan untuk mengetengahkan muzik tradisional itu ke peringkat antarabangsa.Daripada situ muzik gamelan dari seluruh dunia terutama dari wilayah Nusantara boleh diangkat dan martabatkan supaya setanding dengan muzik-muzik etnik dunia yang lain.

Bersempena festival ini, akan diadakan bengkel alat muzik gamelan Jawa, Melayu dan Bali kepada pemuzik-pemuzik gamelan.Kumpulan ini termasuklah dari Bali dan Pulau Jawa Indonesia, kumpulan gabungan negara Eropah, dan Jepun.

Festival ini adalah antara program yang diadakan bagi menarik pengunjung melawat Muzium Terengganu sepanjang tahun ini.

Muzium Terengganu telah mengatur 10 aktiviti yang dijangka akan menarik lebih 200,000 orang pengunjung sepanjang tahun ini.Antara aktiviti lain yang turut dirancang ialah pertandingan melukis, rampai budaya, Seminar Batu Bersurat, pasar keris, pameran permotoran dan pertandingan permainan tradisional.


.
GAMELAN

Perkataan "gamelan" berasal daripada perkataan Jawa "gamel", bermaksud memukul ataupun tukul.Gamelan adalah himpunan alat muzik yang biasanya menonjolkan metalofon, gambang, gendang, dan gong. Orkes gamelan kebanyakan terdapat di pulau Jawa, Madura, Bali, dan Lombok di Indonesia dalam pelbagai jenis ukuran dan bentuk ensembel. Di Bali dan Lombok hari ini, dan di Jawa lewat abad ke-18, istilah gong lebih dianggap sinonim dengan gamelan.


LATAR BELAKANG

Gamelan di Malaysia mula bertapak di Riau Lingga di Johor dan kemudian ke Pahang dan akhir sekali ke Terengganu menurut tradisi dan ceritanya. Gamelan yang mula berkembang di Pahang dalam tahun 1800 sama seperti yang terdapat di Istana Yam Tuan Muda Riau di Pulau Penyengat. Keadaan demikian berlaku kerana dalam masa yang berkenaan daerah Johor, Pahang dan Terengganu berada di bawah pengaruh Riau Lingga atau Johor Riau.

Sultan Terengganu yang pertama Sultan Zainal Abidin 1 (memerintah dalam tahun 1726 – 1734) ialah keturunan Bendahara Johor Paduka Raja Tun Habib Abdul Majid. Bendahara Johor yang ke 19 mangkat dalam tahun 1696 dan saudaranya yang tua Tun Sulung kemudiannya diangkat menjadi Sultan Johor bergelar Sultan Abdul Jalil bergelar Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah diangkat menjadi Raja dalam pemerintahan Bendahara mulai dari Bendahara Tun Tahir dari Johor hingga kepada Wan Ahmad yang kemudiannya mengangkat dirinya menjadi Sultan Pahang memerintah 1863 – 1914.

Dua dari putera puteri Sultan Ahmad telah berkahwin dengan dua orang Raja dari Terengganu iaitu Sultan Zainal Abidin III (1881 – 1918) dan Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah. Pada tahun 1972 kerajaan negeri Terengganu telah mengambil berat terhadap perkembangan Gamelan dan berhasrat menjadikan kesenian itu sebagai sebahagian daripada kegiatan kerajaan. Satu kumpulan telah ditubuhkan dengan nama Joget Gamelan Setia Usaha Kerajaan Terengganu (SUKTRA) yang dipengerusikan oleh Dato Setiausaha Kerajaan Terengganu.

Pada tahun 1980, Universiti Kebangsaan Malaysia telah mengambil Muzik Gamelan sebagi anak angkat untuk mengekalkan kesenian dan tradisi tersebut bagi generasi akan datang. Setiap upacara rasmi seperti Konvokesyen dari lain-lain Muzik Gamelan adalah kesenian utama yang dipersembahkan dalam majlis tersebut. Bagi para pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia yang mengikuti kursus Ko-kurikulum Muzik Gamelan salah satu kursus yang perlu di ikuti.

ALAT MUZIK

Gendang


Gambang


Gong


Metalafon


Gong Chime


Dendangan Gamelan sememangnya sangat sedap untuk didengar dan dihayati.Bagi penggemar muzik tradisional inilah satu-satunya peluang keemasan anda untuk menyaksikan sendiri kepelbagaian muzik ini yang masih dipelihara dari seluruh negara.Oleh itu, jangan lepaskan peluang, marilah kita sama-sama ke sana!....