Sunday, May 16, 2010

TINGGALAN SEJARAH DI BUKIT PUTERI

 Pernahkah anda ke Bukit Puteri?Tahukah di mana terletaknya bukit ini?Dan adakah anda tahu sejarah di sebalik kewujudan bukit ini?



Bukit Puteri, Kuala Terengganu merupakan sebuah bukit kecil (tinggi 200 m) yang lokasinya strategik di muara  Sungai Terengganu. Di atasnya terletak sebuah kota kecil, dibina awal kurun ke-19, digunakan untuk mempertahan raja-raja Terengganu daripada serangan musuh.

 Di puncak bukit terdapat sebatang tiang untuk dinaikkan bendera diraja pada hari-hari kebesaran. Tiang  ini telah dibina semasa zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin III .Tiang itu lebih kurang 18 meter dan ditanam sedalam dua meter.Selain itu,rumah api juga terdapat di puncak bukit ini.Pada masa dahulu tujuan pembinaannya untuk menjadi penanda Kuala Negeri pada kapal-kapal laut.

Meriam ini merupakan meriam buatan Portugis.Antara nama-nama meriam yang terdapat di sini iaitu Sri Johor, Sri Buih, Laila Majnun dan Sri Jamlor.

Terdapat banyak lagi rahsia yang tersimpan di bukit ini yang tidak  dapat saya ceritakan, untuk mengetahuinya marilah kita beramai-ramai berkunjung ke sini agar segalanya dapat diketahui dengan lebih jelas lagi...... Bye2...Selamat berkunjung.