Saturday, May 15, 2010

TASIK KENYIR DESTINASI BERHARGA




Adakah anda pernah berkunjung ke tasik? Jika tidak, marilah kita sama-sama menyelusuri sebuah tasik yang terekenal di negeri Terengganu iaitu Tasik Kenyir yang terletak di hulu Sungai Kenyir.


Empangan Kenyir  merupakan salah satu sumber tenaga elektrik utama kepada negara.


Tasik Kenyir yang wujud lebih 20 tahun yang lalu merupakan destinasi pelancongan yang sangat berharga di Negeri Terengganu dan menjadi tapak Penjana Kuasa Hidro-Elektrik Sultan Mahmud. Tasik Kenyir terbentuk dari 15 batang sungai yang dipenuhi air dan mengandungi lebih kurang 340 buah pulau-pulau kecil turut dipilih sebagai pintu masuk ke Taman Negara. Dengan keluasan lebih dari 2,600 kilometer persegi, tasik buatan manusia ini, serta kawasan hutan simpan di sekelilingnya mempunyai keluasan yang lebih besar dari Singapura.


Antara penginapan yang disediakan di sini

Tasik Kenyir mempunyai lebih dari 10 jenis tempat penginapan yang berbeza, tidak termasuk tapak-tapak perkhemahan yang berhampiran kawasan air terjun dan sungai yang indah. Tempat penginapan mewah seperti Petang Island Resort, Musang Kenyir Resort dan Kenyir Sanctuary Resort menawarkan bilik yang selesa, makanan yang lazat serta lokasi yang sunyi, sesuai untuk pasangan yang sedang berbulan madu atau keluarga yang bercuti.


Tasik Kenyir juga merupakan lokasi tarikan uatama pelancong asing.

Ikan Toman ini menjadi gilaan kaki-kaki pancing yang datang ke sini.

Selain itu, di sini juga menjadi lokasi utama kepada kaki-kaki pancing untuk melepaskan gian mereka untuk memancing di kala hujung minggu.Antara ikan-ikan yang menjadi buruan para pemancing ialah ikan toman dan sebarau.Berat ikan di sini mampu mencecah sehingga 30 hingga 40 kilogram seekor.



Kawasan hutan dan air terjun
 
Tetapi Tasik Kenyir lebih dari sekadar tasik air tawar dan aktiviti memancing. Hutan hujan dara yang tebal di sekeliling tasik juga mengandungi pelbagai tarikan. Lebih dari 14 buah air terjun boleh ditemui di sekitar kawasan Tasik Kenyir dari air terjun yang menjunam dari kecerunan setinggi 500 kaki, hinggalah rangkaian air terjun rendah yang bersambung-sambung.



Jeti di Tasik Kenyir

Air Tasik Kenyir yang tenang sehijau zamrud bagaikan cermin membalikkan pemandangan kaki langit di sekelilingnya. Kelihatan tunggul pokok-pokok mati di sana sini membuktikan bahawa suatu ketika dahulu seluruh kawasan ini merupakan hutan tebal sebelum ditenggelami air. Suasana damai dan keindahan semulajadinya menjadikan Tasik Kenyir satu destinasi yang amat sesuai untuk mencari ketenangan jiwa.Oleh itu , tunggu apa lagi. Jom ke sana!!!