Thursday, May 6, 2010

KEINDAHAN PULAU PERHENTIAN



Pulau Perhentian sebenarnya terdiri daripada dua buah pulau yang indah iaitu Perhentian Besar dan Perhentian Kecil, yang terletak kira-kira 25 kilometer dari Kuala Besut dan berada di timur persisir pantai Semenanjung Malaysia. Pulau-pulau tersebut bukan sahaja dipenuhi dengan keindahan alam semula jadi , tetapi juga memberi peluang kepada para pelancong untuk menikmati keindahan alam semulajadi tersebut dengan cara yang baru dan menyeronokkan.


Kepersonaan  Pulau Perhentian


Keindahan pantainya

Scuba diving merupakan salah satu daripada aktiviti yang paling utama di Pulau Perhentian. Oleh kerana aktiviti ini begitu popular di kalangan pelancong, anda akan mendapati banyak tempat-tempat menyelam yang menawarkan pakej harga yang amat berpatutan sekali. Tempat-tempat tersebut begitu popular kerana anda boleh menyelam pada paras yang dalam dari permukaan laut dan juga airnya yang jernih berkristal membuatkan para penyelam boleh melihat dengan begitu jelas pemandangan sewaktu berada di dalam air.


Scuba diving merupakan aktiviti yang sangat popular di sini


Antara sebahagian activiti di pantai
Aktiviti menjelajah ke dalam hutan antara pulau-pulau tersebut juga yang terdapat di sini. Kedua-dua pulau tersebut diliputi oleh kawasan hutan dara yang mempunyai banyak haluan yang digunakan sebagai jalan pintas untuk pergi ke pantai yang lain.Di sini, anda boleh melihat berbagai-bagai jenis serangga, tumbuhan dan sebagainya secara lebih dekat.


Sebahagian  kawasan hutan di Pulau Perhentian


Haiwan yang boleh dilihat di sini
 
Untuk ke sini, anda boleh menyewa bot dari pulau-pulau lain yang berdekatan untuk ke Pulau Perhentian, kebanyakkan pelawat biasanya menaiki bot daripada Kuala Besut. Pengangkutan yang biasa digunakan ialah bot laju yang mana perjalanan biasanya mengambil masa lebih kurang 30 hingga 45 minit - bergantung kepada lokasi penginapan anda di pulau tersebut.



Jeti dan bot penumpang



Pulau berkembar ini menawarkan pilihan hebat pelbagai jenis tempat penginapan dari rumah tumpangan yang murah hinggakan resort bertaraf 4-bintang.


Penginapan yang disediakan di sini


Pulau Perhentian sememangnya destinasi yang mesti dikunjungi. Perairan di sekitar pulau ini ditaburi terumbu karang serta menawarkan pemandangan bawah laut yang hebat yang mesti kita selami.jadi ape lagi, marilah beramai-ramai berkunjung ke pulau yang indah ini..