Thursday, May 6, 2010

PANORAMA DI GUNUNG TEBU



Gunung Tebu merupakan sebuah gunung yang terdapat di Negeri Terengganu, Malaysia. Gunung Tebu mempunyai ketinggian 1,039 meter dan Gunung Tebu mempunyai kawasan hutan Dipterokarp Bukit dan hutan Dipterokarp Atas. Dengan berlatarbelakangkan Laut China Selatan, keindahan Pulau Perhentian dapat dilihat dari Puncak Gunung Tebu jika tidak berkabus tebal.



Pemandangan dari puncak

Lokasi Gunung Tebu terletak di Hutan Lipur Lata Belatan iaitu 24 km dari Pekan Jertih melalui Jalan Raya Kuala Terengganu-Jertih, 118 km dari Kuala Terengganu. Untuk sampai ke hutan lipur ini pengunjung boleh menggunakan kenderaan sendiri atau teksi dari Bandar Permaisuri atau Pekan Jertih. Dari Pekan Jertih, kita terus menuju ke Kampung Jabi untuk ke Hutan Lipur Belatan.



Gunung-gunung lain yang dapat dilihat dari puncak Gunung Tebu

Keunikan bentuk muka buminya menarik kunjungan pendaki tempatan dan luar negara. Pengunjung dapat menyaksikan pemandangan indah gu gusan pulau zamrud Terengganu termasuk Pulau Perhentian dan Pulau Redang, daratan yang bertaburan di Laut China Selatan.Ada berkata, puncak gunung ini paling mudah ditawan. Justeru, tidak hairanlah tanah tinggi di daerah Setiu ini semakin popular di kalangan penggemar aktiviti lasak dan pencinta alam sekitar. Selain itu, di puncaknya juga terdapat sebuah kubur dan tempat yang menjadi pilihan pesilat-pesilat untuk bertapa.



Antara air terjun yang dapat dilihat dalam perjalanan ke puncak gunung

Pendakian ke Gunung Tebu memakan masa antara dua atau tiga hari. Ada juga segelintir pendaki yang dahagakan pengembaraan lebih lasak, menyambung kembara mereka dengan menawan banjaran tanah tinggi lain di sekitar Besut, sebelum menamatkan ekspedisi di Kolam Air Panas La.“Pendakian dari kaki gunung ke puncak Gunung Tebu mengambil masa dua hari satu malam. Tempoh masa yang agak singkat ini membolehkan aktiviti lasak ini diadakan secara berkumpulan terutama di hujung minggu.



Ketinggian puncak Gunung Tebu

Perjalanan untuk sampai ke puncak Gunung Tebu mungkin memakan masa selama dua ke tiga hari.Ini mungkin memenatkan kita,namun sesampainya ke puncak gunung sudah pasti segala penat lelah itu akan hilang dek melihat keindahan di puncak gunung ini.Oleh itu marilah berkunjung ke sini kerana ia mampu menjamin kepuasan terutamanya kepada pencinta alam dan para pendaki gunung yang sukakan cabaran, malah memberi satu pengalaman baru dalam dunia pengembaraan.