Sunday, April 25, 2010

ISTANA NEGERI TERENGGANU

ISTANA MAZIAH



Istana Maziah adalah lambang kemegahan institusi kesultanan Terengganu.Terletak berhampiran Bukit Puteri, kira-kira 200 meter dari gigi air sungai Kuala Terengganu. Di istana inilah upacara rasmi negeri diadakan seperti istiadat pertabalan kemahkotaan Sultan Terengganu, berkhatan, bertindik, perkahwinan dan sambutan tetamu utama negeri.

ISTANA NUR NADHIRAH

Setakat yang diketahui, istana ini telah didirikan pada tahun 1920-an isitu selepas termeterainya perjanjian Terengganu-Inggeris pada tahun 1919 yang antara lain kandungannya mengkehendaki Kerajaan Terengganu menyediakan sebuah rumah sebagai kediaman rasmi Penasihat Inggeris.
Semasa pemerintahan Jepun, istana ini dijadikan tempat kediaman Gabenornya Shuchiji Khaka ( Shu Chokan Kakha ) manakala semasa pemerintahan Siam pula ia telah dijadikan tempat kediaman Gabenornya. Selepas Perang Dunia Kedua, istana ini dijadikan tempat tinggal Penasihat Inggeris sehingga Disember 1956.
Apabila negara mencapai kemerdekaan, istana ini menjadi tempat kediaman rasmi Duli Yang Teramat Mulia Yang Dipertuan Muda Terengganu. Istana ini telah ditukar namanya kepada Istana Nur Nadhirah pada tahun 1998.




ISTANA BADARIAH



Didirikan pada hari Isnin, 22 Januari 1940 ( 12 Zulhijjah 1358H ) pada jam 8.00 pagi. Istana ini dibina di atas tanah Lot No.41 di Padang Seri Negara Mukim Batu Buruk seluas 41.844 ekar ( 16.933 hektar ).
Istana ini dibina pada zaman pemerintahan Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah iaitu Sultan Terengganu ke-13 ( 1920 - 1942 ). Walau bagaimanapn, baginda tidak sempat bersemayam di istana ini kerana mangkat terlebih awal. Namun demikian, jenazah Al-Marhum telah dibawa dari istana ini pada hari kemangkatan baginda.